sábado, 12 de enero de 2013

EL BLOG DEL ACERO CUMPLE UN AÑO

El pasado 7 de Enero se cumplió el primer año de EL BLOG DEL ACERO.

Agradezco a todos los bloggeros que lo siguen sus 5.200 entradas en el primer año. 

En 2013 incorporaré nuevos contenidos con la intención de triplicar el número de entradas y ampliar el número de países desde los que se accede a  THE STEEL BLOG.

La mayor satisfacción de este primer año ha sido que el grado de acierto de las previsiones formuladas por EL BLOG DEL ACERO han sido muy superiores a las comunicadas por empresas del sector y organizaciones con infraestructuras y medios infinitamente superiores a mi modesta "watch tower".

Gracias por la confianza queridos amigos.

Juan José del Campo Gorostidi
EL BLOG DEL ACERO
THE STEEL BLOG

martes, 1 de enero de 2013

NON FERROUS METALS PRICE RIDE STOPPED

Zinc, Aluminium and Copper prices curved down in LME end December, as estimated by Steel Blog on December, 9th.

Steel Billet prices continued going down and we do not see any fundamental in global markets to consolidate the price increases on steel coils of the last six weeks.

EU economic area is far from recovery and USA growth will be affected by the late, weak and incomplete agreement achieved to avoid the fiscal cliff.

viernes, 14 de diciembre de 2012

STEEL BILLET PRICE DOWN IN LME

Steel Billet prices continous to fell down in LME. An attemp to rebound has been quickly reversed to continue the quotation slowdown tendency.

This is a clear indication that steel markets are highly depressed and that the HRC price increases in last weeks will soon stop to go back again.

domingo, 9 de diciembre de 2012

ZINC PRICE RISE STOPPED AT 2000 DOLLARS PER TON

The notice of Glencore take-over to Xstrata is in the root course of zinc and aluminium price increase in LME. Since end October, both non ferrous metals, and also copper, has shown a sharp price increase on continuous basis.

With Zinc over 2.000 dollars per ton; aluminium at 2.100 dollars per ton and copper over 8.000, signs start about the non sustainability of the price ride.

It will be very interesting to observe if Glencore-Xstrata is capable to substain non ferrous metals prices at actual levels.

Steel Blog considers that no for two reasons:

Reason 1
There are not conditions in EU27 nor also in Asia and NA economies to support price rises.

Reason 2
Experienced executivies in mining business leaving Xstrata after the merge will permit to restore market competition in some way. 
INDEPENDENCIA, OBJETIVIDAD Y RIGOR son los tres principios básicos en los que se fundamenta EL BLOG DEL ACERO, una iniciativa que nace en el ámbito universitario para ofrecer un servicio a la industria metalúrgica y a la sociedad en general, contribuyendo a que el Principio de la Mano Invisible, formulado por Adam Smith, no sea fagocitado por los intereses espúreos de los lobbies económicos en la Economía Global.

EL DESCENSO DE LA PRODUCCION DE ARRABIO EN ESPAÑA HA SIDO DEL 49% DE MAYO A OCTUBRE 2012

La producción de arrabio en España el pasado mes de Octubre se situó en 176.000 Tm, frente a las 345.000 Tm del mes de Mayo de este mismo año. Un descenso del 49%.

Sólo Polonia con 169.000 Tm; Rumanía con 145.000 Tm y Hungría con 90.000 Tm alcanzan producciones inferiores a la española.

La producción China de arrabio en octubre fue de 53.982.000 Tm , un 5.9% inferior a la de Mayo de 2012.

La producción de la UE27 fue de 7.353.000 Tm, un 11,2% inferior a la de Mayo de 2012.

Los datos son elocuentes, la producción de arrabio en España en Octubre representa sólo el 2,4% del total de la UE27.

jueves, 6 de diciembre de 2012

ARCELOR MITTAL TO OPEN SECOND BLAST FURNACE IN GIJON PLANT JANUARY 2013

Arcelor-Mittal has announced the opening of the second blast furnace at Gijón Veriña Steel Plant in January 2013. Decission is based in a social agreement settle between the company and the labour representatives to cut salaries and increase labour flexibility.

Spanish  automotive industry is increasing the order portfolio, beeing the latest announcement the investment of 785 M€ by VW in their Pamplona factory to launch the new Polo.

¿Can it be the start of the re-flourishment of Spanish industry?. We are convinced that the answer is Yes.